België en Nederland hebben hun ruzie over een internationale spoorverbinding na elf jaar opgelost. Vanaf april volgend jaar zal de hogesnelheidstrein Fyra acht keer per dag rijden tussen Antwerpen en Breda.

Daarover zijn spoormaatschappij NMBS en het Nederlandse HS Hispeed het eens geraakt.

België en Nederland onderhandelen al jaren over een verbetering van de spoorverbindingen, en nu is de kogel door de kerk. Op vraag van Nederland komt er een hogesnelheidsaanbod tussen Antwerpen en Breda. Vanaf april volgend jaar zal Fyra acht keer per dag tussen Antwerpen en Breda rijden, met een tussenstop in de Noorderkempen.

Het verwachte deficit van deze verbinding, die minder dan een half uur in beslag zal nemen, zal gelijk verdeeld worden tussen België en Nederland.

Vanaf zondag 9 december zullen reizigers al van Fyra gebruik kunnen maken op de verbinding tussen Brussel-Zuid en Amsterdam.

Vanaf die dag rijdt Fyra tien keer per dag tussen beide stations, met haltes in Brussel-Centraal, Antwerpen, Rotterdam en Schiphol. Het aanbod wordt spoedig uitgebreid tot zestien dagelijkse verbindingen.

Snelheid
In vergelijking met de huidige reisduur van de Beneluxtrein zal de reiziger bijna een uur sneller in de Nederlandse hoofdstad arriveren, zo meldt de NMBS.

De spoormaatschappij stipt ook aan dat er treintickets voor deze verbinding beschikbaar zijn vanaf 25 euro enkele reis, een tarief dat lager ligt dan het goedkoopste tarief van de huidige Benelux-trein. Voor de huidige abonnees van de Beneluxtrein wordt een overgangsperiode voorzien.

De ruzie ontstond 11 jaar geleden omdat België geen geld had voor een snelle verbinding tussen Den Haag en Brussel, terwijl die wel was overeengekomen met Nederland.

(belga)